Fietsersbond: compliment voor de definitieve inrichting

Van Berckelstraat autovrij

Coronacrisis gaf het laatste zetje voor auto-afsluiting

IMG-20200803-WA0021

Fietsersbond tevreden met de laatste aanpassingen
De gemeente heeft 23 juni een persbericht uitgebracht waarin de laatste aanpassingen van de afsluiting van de Van Berckelstraat zijn vastgesteld.
De Van Berckelstraat wordt ingericht als fietsstraat (rood asfalt). De Rückertbrug over de Aa gaat overigens weer in beide richtingen open voor het autoverkeer. Aangrenzende wegen worden aangepast met drempels en wegversmallingen. Om het (auto)verkeer in de gaten te houden, komen er bij de Kasterenbrug camera’s die kentekens fotograferen van auto’s die toch over de brug rijden.

Eerder al gaf voorzitter Peter van Doremalen van de Bossche afdeling van de Fietsersbond aan blij te zijn met de definitieve afsluiting. “Zeker als je weet dat er scenario’s op tafel lagen waarbij de auto tóch over de Van Berckelstraat mocht gaan. En dat was nou juist niet de bedoeling.” Het definitieve ontwerp geeft veel meer duidelijkheid voor de fietser.

Inrichting
De Van Berckelstraat wordt een fietsstraat mét een middenstrook die loopt van de brug over de Aa tot óver de Kasterenbrug over de Zuid-Willemsvaart. Auto’s en vrachtverkeer mogen niet meer over deze brug. De bus blijft te gast in de Van Berckelstraat, zoals nu ook al het geval is. De doorgaande fietser behoudt voorrang op het afslaande en kruisende autoverkeer.

En verder in de toekomst?
We zien het belang van een betere fietsverbinding vanaf Den Bosch Oost: Graafseweg – Hinthamereinde (gewenste inrichting als fietsstraat), Zuid Willemsvaart noordzijde (ook herinrichting als fietsstraat) en dan over de Kasterenbrug naar de nieuwe doorsteek door het GZG-terrein vlot en comfortabel naar het station.

Afsluiting autoverkeer op 3 augustus 2020
Op 3 augustus heeft de gemeente ‘s-Hertogenbosch de Van Berckelstraat voor autoverkeer afgesloten. Het betreft nu nog een tijdelijke inrichting; over een half jaar wordt de definitieve inrichting bepaald. De Fietsersbond heeft bijna 30 jaar lang hiervoor geijverd; deze straat maakt immers onderdeel uit van de belangrijkste fietsverbinding (radiaal noord) van de stad. In de Van Breckelstraat was er veel te weinig ruimte voor de fietsers. De Corona-crisis heeft het laatste zetje gegeven om dit besluit te nemen.

Categorieën