Zie voor foto’s medio 2023: https://roosendaal.fietsersbond.nl/2023/04/16/snelfietsroute-f58-tussen-de-stok-en-wouw-is-klaar/
Er is weer een stuk van de snelfietsroute F58 klaar! Tussen de Wouwbaan en de Vinkenbroeksestraat is een nieuw fietspad aangelegd, waardoor het traject van De Stok naar Wouw nu geheel over een rode fietsroute verkeersluw afgelegd kan worden.
Om in Roosendaal bij de Wouwseweg te komen, moet er nu nog omgefietst worden via het viaduct bij de afrit van de A58, maar volgend jaar wordt een tunnel aangelegd onder de oprit van de A58 zodat de snelfietsroute direct aansluit op de Wouwseweg. De planning is dat het volledige tracé van Roosendaal naar Bergen op Zoom in 2024 klaar is.
Een grote hindernis op het eind van de Wouwseweg is de turborotonde, een zeer gevaarlijke rotonde voor fietsers. De Fietsersbond afdeling Roosendaal heeft dit al heel vaak aangekaart bij de gemeente en probeert om dit hoger op de prioriteitenlijst van de gemeente te krijgen.
—————————
Op 25 september 2019 hebben de wethouders Cees Lok van Roosendaal en Andrew Harijgens van Bergen op Zoom samen met gedeputeerde Christophe van der Maat van de provincie ‘eindelijk’ een bestuursovereenkomst getekend.
Doel is om de fietsverbinding van 13,5 km. tussen Bergen op Zoom en Roosendaal comfortabeler, veiliger, sneller en aantrekkelijker maken. Daarmee kun je oa. forenzen verleiden vaker voor de fiets kiezen. De route heeft een groeipotentie van ruim 400 nieuwe fietsers. De route maakt deel uit van de F58 (de ‘F’ van fiets). Of dat nou de meest wervende naam is…
Voor een route-kaartje zie het ontwerp-tracé.
Deze Snelfietsroute kende een lange aanlooptijd. Het was de route die in 2014 als één van de meest kansrijke naar voren kwam (met hulp van de Bikeprint-studie van de provincie). Maar vooral binnen de gemeente Bergen op Zoom vormde de financiering een groot obstakel. In 2021 is de aanleg in Roosendaal gestart, Bergen op Zoom start eind 2022 en eind 2023 moet de hele route klaar zijn.
De Fietsersbond had nog een alternatief langs De Zoom voorgesteld door de weg Moervaart naar het oosten door te trekken en zo de drukke A58 te vermijden. Dit bleek echter veel te ambitieus (lees: veel te duur).
Het project heeft in 2018/2019 lang stil gelegen maar oa. door lobbywerk van de Fietsersbond en provincie hebben vanaf najaar vorig jaar de gemeenten de snelfietsroute opnieuw opgepakt. Dat proces liep voorspoedig, maar er bleek ook veel werk te verrichten; in ontwerpen/kwaliteit, afstemming met ProRail, etc.