Op 1 maart 2019 kwam de werkgroep landelijk Gebied weer bijeen. Fiets en landbouwverkeer was het belangrijkste onderwerp. Want op dat punt is de veiligheid nogal in het geding.
Actiepunten:
- kentekenplicht moet er komen (mede onder druk van de EU). Dan kunnen voertuigen zelf veel veiliger worden (onderrijbeveiliging, trekkerbumpers, APK-keuring) en kan de politie gaan handhaven. De plicht is inmiddels ingevoerd en geldt per 1 januari 2025.
- bij provinciale reconstructies: passeerstroken maken (zoals op de N324 richting Grave). Dan gaat het nauwelijks ten koste van de doorstroming en hoeven geen dure parallelwegen aangelegd te worden.
- het (verder) aanwijzen van landbouwroutes zodat fietsverkeer (recreatief en utilitair) ontvlecht wordt van landbouwverkeer. De Vereniging Cumela houdt zich hiermee bezig.
- betere weg-inrichting in buitengebieden (bredere en herkenbare fietsstroken, minimaal 1,70 m.)
- daar waar ze samen op een snelfietsroute kunnen komen, en op alle parallelwegen, maximaal 30 km/uur.