Landbouwverkeer

Op 1 maart 2019 kwam de werkgroep landelijk Gebied weer bijeen. Fiets en landbouwverkeer was het belangrijkste onderwerp. Want op dat punt is de veiligheid nogal in het geding.
Actiepunten:

  • kentekenplicht moet er komen (mede onder druk van de EU). Dan kunnen voertuigen zelf veel veiliger worden (onderrijbeveiliging, trekkerbumpers, APK-keuring) en kan de politie gaan handhaven.
  • bij provinciale reconstructies: passeerstroken maken (zoals op de N324 richting Grave). Dan gaat het nauwelijks ten koste van de doorstroming en hoeven geen dure parallelwegen aangelegd te worden.
  • het (verder) aanwijzen van landbouwroutes zodat fietsverkeer (recreatief en utilitair) ontvlecht wordt van landbouwverkeer.
  • betere weg-inrichting in buitengebieden (bredere fietsstroken, minimaal 1,70 m.)
  • daar waar ze samen op een snelfietsroute kunnen komen, en op alle parallelwegen, maximaal 30 km/uur.

Wellicht moet je gaan nadenken over de afschaffing van de speciale categorie Land- en bosbouwwerktuigen. Of je bent een vrachtwagen, of je bent een “vorkheftruck”.

Categorieën