Wat doet de Fietsersbond ?

30 oktober 2024: Bossche Fietsersbond organiseert een Fietscafé rond verkeersveiligheid. Na 2 inleidingen (over landelijke cijfers en de lokale situatie) verzamelden de aanwezigen de in hun ogen onveilige situaties. De lokale afdeling gaat hiermee aan de gang.
Leuk nieuwtje: van de 207 paaltjes die de afdeling inventariseerde, blijken er volgens de gemeente in principe nu 132 weg te kunnen. Een mooi succes!
———————————-
9 oktober 2024: amendement van Chris Stoffer van de SGP en Pieter Grinwis van de ChristenUnie om wél te investeren in verkeersveiligheid tijdens de begrotingsbehandeling van het Ministerie van I&W. De Fietsersbond heeft hiervoor flink geijverd in de Tweede Kamer.
Verkeersveiligheid belangrijk voor de regering?
In woorden was het in het hoofdlijnenakkoord niet te vinden, gelukkig in het regeerprogramma wel: “We verkennen voorts welke extra maatregelen de trend van toenemende verkeerslachtoffers kunnen keren”
Maar de Fietsersbond weet al goed wat helpt, zoals:
⏬ Snelheden omlaag brengen
🌌 Infrastructuur veilig maken
👮♀️ Handhaving opvoeren
Voor die eerste twee loopt er bovendien al een aantal jaar een goede aanpak, de investeringsimpuls SPV. Het voorstel van Chris Stoffer is nu om 100 miljoen vrij te maken voor het uitbreiden van deze impuls én het tot nu toe ongedekte Meerjarenplan Fietsveiligheid van minister Barry Madlener.
Dekking is mogelijk door verhoging op de kansspelbelasting.
Zie voor het amendement: https://lnkd.in/eCFFYe_m
———————————
Begin oktober 2024 was er in Den Bosch de “week van de fiets”. De lokale Fietsersbond hield op de Pensmarkt een Fietsverlichtingsactie. Dankzij een bijdrage van de organisatie konden veel fietsers direct geholpen worden.
———————————
Op 13 februari 2024 heeft de Tweede Kamer gestemd over twee moties (aanpak overlast fatbikes en aanpak veilige schoolroutes) die dankzij lobbywerk van de Fietsersbond waren ingediend; beide zijn met grote meerderheid aangenomen. Zie onze publicatie.
———————————
Op 19 januari 2024 hield de Bredase afdeling een fietsverlichtingsactie; zie hier
het verslag.
Fietsverlichtingstip: (nieuwe) felle voorlichten moeten niet recht vooruit maar ietwat naar beneden worden gericht om tegenliggers niet te verblinden!
———————————
En wat doet de Fietsersbond in het algemeen:
fysiek / infrastructuur:
a. pleiten voor ontvlechting: minder ontmoetingen tussen fiets en auto.
Gescheiden fietspaden; waar zinvol tunnels, bruggen en viaducten.
b. (aan de slag met een) veilige schoolomgeving
c. vergevingsgezinde infrastructuur
(geen paaltjes, rechtopstaande stoepranden, en al helemaal geen varkensruggen….)
d. 30 is het nieuwe 50: snelheidsverlaging in de bebouwde kom.
De Tweede Kamer heeft begin november 2020 bij meerderheid een motie aangenomen van Suzanne Kröger (Groenlinks) en Chris Stoffer (SGP) met het standpunt dat binnen de bebouwde kom de maximumsnelheid van 30 kilometer per uur de norm moet worden.
Zie ook nos.nl, TK-motie 30-kilometer-in-bebouwde-kom-als-standaard
Een groot succes voor de Fietsersbond, omdat wij ons in de campagne ’30 is het nieuwe 50′ en in de Fietsvisie 2040 ondubbelzinnig hebben uitgesproken voor dit principe!
Zie voor een aanpak naar 30 km/uur: te-hard-rijden-is-volksergernis-nummer-1-waarom-krijgen-we-dat-niet-opgelost.
educatie:
a. campagne; het fietsende schoolkind: doe de belofte en breng je kinderen met de fiets naar school.
b. initiator van de campagne “Doortrappen”, veilig fietsen tot je 100e. Zie deze link.
c. provinciaal: lokale fietsverlichtingsacties
d. landelijk: test van spullen (TestKees)
e. fietsschool
f. deelname aan Mono (mobieltje: NO.).
Verder kent de Fietsersbond een aantal landelijke themagroepen zoals de groep landelijkgebied met aandacht voor het landbouwverkeer, en de groep Speedpedelecs.
En in het najaar 2020 heeft de Fietsersbond in Noord-Brabant de 1e tranche (1000 km. fietspaden) uitgevoerd van de SPI, de safety performance index. Dit is een project om de veiligheid van de Brabantse fietspaden in kaart te brengen; zie deze pagina. Zie voor het resultaat dit kaartje, wel inzoomen op de gemeente die je wilt zien.
Voor de overige fietspaden is geen vervolg-opdracht verstrekt.