Reizigersoverleg Brabant (ROB)
Wat is de rol van de Fietsersbond in dit overleg ?
De Fietsersbond neemt deel aan het Reizigersoverleg Brabant. Wat kan de Fietsersbond hierin betekenen ?
(1) fietsenstallingen bij haltes, hoe doen we dat met “hub’s”?
- kwaliteit van de stalling (denk aan fietsparkeur). Houd rekening met e-bikes, nieuwe brede fietsen.
- moeten er deelfietsen komen?
- hoeveelheid stallingsplaatsen
- bij grotere stallingen: overdekt (!), of zelfs bewaakt. Sociaal veilig.
Specifiek voor dit onderwerp zoekt de Fietsersbond (februari 2025) een lid voor de ROB-werkgroep gedeelde mobiliteit. We kunnen dan onze bijdrage leveren met name op het punt van ketenmobiliteit en de inrichting van knooppunten. Zie voor een algemene omschrijving (vanuit het ROB) deze bijlage.
(2) aandacht voor opleiding chauffeurs, om veilig met fietsers om te gaan.
(3) busroutes, kan dat handiger / veiliger daar waar het samenvalt met hoofdfietsroutes ?
- zoveel mogelijk “ontvlechten” en waar dat niet kan, busroutes verleggen.
- geldt zowel binnen als buiten bebouwde kom.
- moeten busroutes nog wel dwars door dorpscentra ?
- ook aandacht daar waar bushaltes “onhandig” liggen en fietsstroken / paden kruisen.
(4) Pakket van eisen voor concessies. De Fietsersbond heeft begin dec. 2022 gereageerd op het ontwerp PvE (pakket van eisen) voor de bus-concessie West-Brabant 2025 – 2035. Klik hier voor onze brief.
Half december 2023 heeft de provincie besloten dat Arriva ook na 2025 het busvervoer in West-Brabant blijft verzorgen, met elektrische bussen. De provincie verkoos het bod van Arriva boven dat van Qbuzz.
(5) reizigers-onderzoek, zijn klanten bereid verder te fietsen naar haltes en zo ja, waar moeten die haltes dan aan voldoen ? En de routes daar naartoe ? Zie dit bericht voor de uitkomsten van het onderzoek najaar 2022.
Voor meer info: mail naar mw. Jeanne Berkelmans.
De website van het Reizigersoverleg Brabant vind je hier.
Voor hub’s is er in Noord-Nederland al een aparte website: reis-via-hub.