Hoe doen ze het in Zwolle ?

Leden van de Bossche afdeling wilden bij hun jaarlijkse praktische studiedag wel eens zien hoe in Zwolle het fietsen wordt aangepakt.

Nee niet met de fiets maar met de trein naar Zwolle
Leden van de Bossche afdeling wilden bij hun jaarlijkse praktische studiedag wel eens zien hoe in Zwolle het fietsen wordt aangepakt. Zwolle was immers na Den Bosch in 2014 Fietsstad van Nederland.
Er werd een afspraak gemaakt voor 20 september en dit bleek een schot in de roos; prachtig weer!

Aan de voorkant van het stationsplein is een enorme verbouwing aan de gang. De bussen “verdwijnen” van dit plein en gaan naar de achterkant en onder het voorplein zal een mega fietsenstalling met 4500 plaatsen komen.
Onder begeleiding fietsten we naar het stadhuis in de binnenstad waar we de eerste bekende hobbel voor de fietser al tegenkwamen, “waar laat ik mijn fiets”; we mochten de fietsen aan de zijkant neerzetten.
Binnen kregen we, behalve soep en lekkere broodjes, ook heel veel informatie waarom Zwolle Fietsstad is geworden. Wat opmerkelijk is: hoofdroutes gaan dwars door woonwijken en niet zoals in Den Bosch, langs de hoofdroutes voor het autoverkeer. Leuk, en uniek in Nederland is een zgn. fietsrotonde: fietsers kunnen in de voorrang rond maar auto’s alleen rechtdoor.

Het eerste wat buiten opvalt, is dat er beduidend meer wordt gefietst. Zou dat die protestantse inslag zijn ? En daarmee hangt ook het grote fietsen stallingsprobleem samen. Toen we het stadhuis voor de fietsexcursie verlieten, zat op iedere fiets een sticker: de fiets mocht er niet staan. In Zwolle is er gekozen om het centrum vrij te houden van fietsers maar in de straten rondom het centrum ligt een soort fietsring en staan overal rijen met fietsen.
We fietsten langs het centrum, over bruggen, door fietsstraten, langs de rivier, nog meer bruggen, over rotondes, echt een mooie tocht. leden van de Zwolse Fietsersbond vertelden van alles; er is goed overleg met de gemeente maar ze zijn het zeker niet over alles eens.
Tegen 15.30 uur werd besloten om afscheid te nemen en fietsten we, begeleid door nog een enthousiast bestuurslid terug naar het station.
De OV-fietsen ingeleverd en in een overvolle trein huiswaarts. Rond 18.00 uur kwamen we zeer voldaan, na deze zonovergoten dag, weer in onze stad aan met zijn eigen maar toch wel andere fietsproblematiek.

Categorieën