Over het aantal verkeersslachtoffers in 2022

Olifant in de openbare ruimte

door Esther van Garderen, directeur Fietsersbond

Op 18 april was het een mediastorm bij de Fietsersbond. Begrijpelijk, want het aantal verkeersslachtoffers is sterk gestegen naar 737 slachtoffers. Waarbij de stijging van het aantal slachtoffers boven de 75 jaar het sterkst was. De rode draad in vele media-artikelen en uitzendingen (gelukkig niet alle) was: blaming the victim. De meeste vragen waren in de trant van: Moeten fietsers niet beter opletten, zich beter gedragen en/of een helm opzetten?

Het echte nieuws
Dit was dat in 2022 bij 70% van de dodelijke ongevallen met een fietser een al dan niet gemotoriseerd voertuig betrokken was, tegen 60% een jaar eerder. Absoluut een toename van 127 naar 206 (!). In 2021 kwam 34% van de fietsers om door een eenzijdig ongeval, in 2022 25%. Absoluut bleef dit aantal gelijk op 80. En Marco te Brömmelstroet (altijd fijn, een hoogleraar bij de hand) rekende fijntjes uit, dat in het aandeel van toegenomen slachtoffers op de fiets, dit in 80% van de gevallen door een aanrijding met een auto/bestelbus was. En daar zijn we dan: de olifant in de openbare ruimte.

helmen ?

Die e-bike gaat niet meer weg
Sinds de jaren 60 hebben we steden fundamenteel heringericht om de auto de ruimte te geven. Inmiddels is de e-bike aan een forse opmars bezig en dat is dan het probleem. Maar die e-bike gaat niet meer weg. Dus we zullen onze ruimte moeten herinrichten, waarbij voetgangers, langzamere fietsers, snelle fietsers, OV en de personenauto ieder een rechtvaardig deel van de openbare ruimte krijgen. Dat is geen utopie, dat kan gewoon. Het is wel een (politieke) keuze. Overal in Europa wordt steeds meer ruimte aan de fietser gegeven en in Nederland beginnen we over een helm als dé oplossing. Serieus?

Ook met fietshelm kansloos
Laten we het hebben over hoe het komt dat (bestel)auto’s, SUV’s, vrachtwagens en stadsbussen een moment van onoplettendheid, onervarenheid of een slecht ontworpen kruising steeds vaker zo genadeloos afstraffen. En we weten met z’n allen, dat bij een botsing met een auto die 50 km/.u rijdt, een fietser ook met fietshelm kansloos is. Carlo de Weijer schreef het vorig jaar al in het FD: we moeten naar een fietspadplicht in plaats van een helmplicht.

Categorieën