Direct naar inhoud
Provincie Noord-Brabant

Voortgang Brabants Hoofdfietsnetwerk

Gepubliceerd op:

Door te investeren in de kwaliteit van het Brabants hoofdfiets-netwerk krijgt de Schaalsprong Fiets invulling.
Dit hoofdfietsnetwerk verbindt alle treinstations en woonlocaties (vanaf 1500 inwoners), werklocaties, scholen voor voortgezet onderwijs en ziekenhuizen met elkaar.

26 maart 2025
Veel gemeenten hebben de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in het lokale fietsnetwerk en is hard gewerkt aan het Brabantse snelfietsroutenetwerk. Maar het regionale fietsnetwerk kan nog aantrekkelijker, veiliger, comfortabeler en directer. Daarom maken provincie, regio’s en gemeentes werk van het hoofdfietsnetwerk: een regionaal verbindend fietsroutenetwerk dat alle dorpen en steden met elkaar verbindt. 

Dit hoofdfietsnetwerk is nu digitaal voor iedereen beschikbaar. De provincie heeft een interactieve viewer met analysetool ontwikkeld. Hierin is veel informatie opgenomen over het (hoofd)fietsnetwerk én het OV-systeem. Zo kun je vanuit verschillende invalshoeken in beeld brengen welke opgaven er zijn en waar investeringen de meeste impact maken. Bijvoorbeeld door te kijken waar veel korte autoritten worden gemaakt (die prima gefietst kunnen worden), waar onveilige plekken zijn en waar de verbinding met het openbaar-vervoersysteem (beter) kan worden gemaakt.

Afgelopen weken is in de werksessies voor de regionale mobiliteitsprogrammas (RMP’s) 2025-2027 en in het BrabantStadFietsoverleg (BSF) het Brabantse hoofdfietsnetwerk gepresenteerd. Vanaf vandaag is de viewer met analysetool van het hoofdfietsnetwerk voor iedereen toegankelijk. Deze is ook opgenomen in het Brabantse dataportaal.
Gemeentes, regio’s en provincie kunnen nu aan de slag om concrete projecten op te zdetten en deze te bundelen en besturen via de RMP’s (regionale mobiliteits programma’s).

———————————————————————————–

januari 2024
De vrijwilligers van de Fietsersbond hebben tijdens 3 avonden in januari 2024 in Den Bosch, Eindhoven en Breda naar een eerste ontwerp gekeken. Vragen daarbij waren:
– Liggen bepaalde verbindingen onlogisch of op de verkeerde plek?
– Mis je belangrijke plekken, toekomstige ontwikkelingen en/of kernen?
– Zijn er missende schakels die in het netwerk zouden moeten?
Deze input is beoordeeld en waar nodig verwerkt door een provinciaal projectteam.

Het Brabants Hoofdfietsnetwerk is met een algoritme (dus objectief) opgesteld. Het algoritme maakt gebruik van bestaande infrastructuur (zelfs ook zandpaden waar dan wel een bepaalde ‘boete’ op ligt). Ook kan je met het algoritme barrières onderkennen (waar je grote omrijd-factoren ziet).Het netwerk is gebaseerd op het Fietsersbond-routeplanner netwerk.

De provincie gaat nu toevoegen hoe druk die relaties door fietsers worden gebruikt (intensiteit). Samen met de Fietsersbond en onderhoudsafdelingen van provincie en gemeentes gaan we in een pilot onderzoeken hoe veilig, comfortabel en aantrekkelijk een aantal routes zijn. De pilot betreft een aantal provinciale wegen en het netwerk in Heusden/Vlijmen. Met onze routeplanner-vrijwilligers gaan we de kwaliteit in kaart brengen. Als dat zover is, kennen we de opgave voor de komende jaren en moeten er budgetten worden gereserveerd (waarschijnlijk in de “RMP’s”, de regionale mobiliteits-programma’s).

Uitvoering van dit project gaat in nauw overleg met ons landelijk bureau. En de provincie brengt deze manier van werken (met de kennis van ‘burgers’) in als deelproject voor het Europees programma “Greengage”.