De ongevallencijfers van afgelopen jaren laten zien dat er nog een flinke weg te gaan is om fietsen in Brabant veiliger te maken. Begin 2020 is het Brabants VerkeersVeiligheids Plan (BVVP 2020-2024) vastgesteld. Daarin veel aandacht om de infrastructuur veiliger te maken, te beginnen bij de niet-recreatieve fietspaden. Maar dan moet je wel weten wat en waar het onveilig is en hierbij komt de Fietsersbond om de hoek kijken.
Dat aanpak van de infrastructuur helpt, is onlangs aangetoond via het onderzoek or Guus van Weelderen.
Vrijwilligers zijn getraind in het vastleggen van de wegsituaties aan de hand van 17 veiligheidskenmerken.
Op 1 september 2020 is een team gestart met inventariseren van de eerste 1000 kilometer. Het gaat om fietspaden in de gemeenten Bergeijk, Bergen op Zoom, Eersel, Eindhoven, ’s-Hertogenbosch, Oisterwijk, Oss, Tilburg, Veldhoven, Vught en Woensdrecht.
Er is nog geen vervolg-opdracht voor de resterende fietsroutes.