Fietsersbond voerde in Brabant een 1e tranche van de SPI uit

De provincie wil meer inzicht in de veiligheid van de fietsinfrastructuur in Brabant. Daarvoor werkt Brabant samen met de Fietsersbond. Vrijwilligers van de Fietsersbond hebben de eerste 1000 kilometer van de Brabantse fietspaden beoordeeld op een aantal veiligheidskenmerken die tezamen de SPI: safety performance index vormen.
Het resultaat zie je op de spi-kaart. Zoom wel in op Noord-Brabant.

De ongevallencijfers van afgelopen jaren laten zien dat er nog een flinke weg te gaan is om fietsen in Brabant veiliger te maken. Begin 2020 is het Brabants VerkeersVeiligheids Plan (BVVP 2020-2024) vastgesteld. Daarin veel aandacht om de infrastructuur veiliger te maken, te beginnen bij de niet-recreatieve fietspaden. Maar dan moet je wel weten wat en waar het onveilig is en hierbij komt de Fietsersbond om de hoek kijken.
Dat aanpak van de infrastructuur helpt, is onlangs aangetoond via het onderzoek door Guus van Weelderen.

Vrijwilligers zijn getraind in het vastleggen van de wegsituaties aan de hand van 17 veiligheidskenmerken.
Op 1 september 2020 is een team gestart met inventariseren van de eerste 1000 kilometer. Het gaat om fietspaden in de gemeenten Bergeijk, Bergen op Zoom, Eersel, Eindhoven, ’s-Hertogenbosch, Oisterwijk, Oss, Tilburg, Veldhoven, Vught en Woensdrecht.
Er is nog geen vervolg-opdracht voor de resterende fietsroutes.