Handhaving

Meer investeren in verkeershandhaving
Naast een veilige fietsinfrastructuur en aandacht voor ons menselijk gedrag moet er t.b.v. verkeersveiligheid veel meer aandacht (en budget!) voor handhaving van de verkeersregels komen. Handhaving is niet het sluitstuk maar een volwaardige derde pijler van de verkeersveiligheid.
Hier vind je onze aanbevelingen van de Fietsersbond.
De politie (landelijk, regionaal) kent nu 5 prioriteiten:
1. aanpak verkeers-veelplegers
2. controle op afleiding (mobieltjes)
3. controle op roodlicht-negatie
4. controle op drank & drugs
5. controle op snelheid.
Bij 3) en 5) gaan camera’s enorm helpen; meer camera’s blijkt vaak toch weer een budget-issue.
Maar de auto-techniek gaat ons ook verder helpen:
ISA en EDR
Vanaf 7 juli 2024 hebben alle nieuw verkochte auto’s “ISA” aan boord: Intelligent Speed Assistance (ISA) en dat is een Europese verplichting.
Bestuurders worden (meestal via een piepje) gewaarschuwd dat ze te hard rijden.
Daarnaast is nu ook de Event Data Recorder (EDR) verplicht. Dit is een zwarte doos voor auto’s die gegevens opslaat om de oorzaak van een ongeluk vast te stellen. Dit kastje registreert onder meer de snelheid, ABS-activiteit, en stuurhoek. Dit gebeurt continu, maar alleen de gegevens kort voor, tijdens en onmiddellijk na een botsing worden opgeslagen. Deze gegevens zullen een belangrijke rol gaan spelen bij politieonderzoek naar de oorzaak van een ongeluk en voor verzekeringskwesties.
————————-
Op donderdagavond 7 november organiseerde de afdeling Zuidoost-Brabant een thema-avond over handhaving. Zie dit bericht: thema-avond-handhaving