Snelfietsroute in 2024 gereed; gaat het dan echt gebeuren ?

Snelfietsroute Eindhoven – Helmond

VLITS plannen stammen al uit 1996

Collse-Hoefdijk

De meest kansrijke snelfietsroute in Brabant is Eindhoven – Helmond. Waarom duurt het dan allemaal zo lang ?

Eerst maar het goede nieuws: in juni 2024 is de F270 officiëel geopend. De provincie heeft er een kort filmpje van gemaakt, zie dit linkje.
Twee jaar geleden was er trouwens al een formele opening van het traject binnen de gemeente Helmond.
Ter hoogte van het Dommeldal ontbreekt nog een deel van deze route. De verwachting is dat dit deel uiterlijk in 2027 gereed is.
 


Stuurgroep meldt: snelfietsroute Eindhoven-Helmond in 2020 gereed
Eind 2020 is de snelfietsroute tussen Eindhoven en Helmond klaar. Die afspraak hebben de provincie Noord-Brabant, de gemeenten Helmond, Eindhoven, Nuenen en Geldrop-Mierlo en beheermaatschappij Gulbergen op 14 december 2017 gemaakt via de ondertekening van een bestuursovereenkomst. In de afgelopen jaren zijn al diverse delen gerealiseerd. Het komt er nu op aan om door te pakken en de gehele route in 2020 gereed te hebben.

De route loopt van Eindhoven via Nuenen en Geldrop-Mierlo naar Helmond, is 13,7 kilometer lang en ligt aan de noordzijde van het spoor. In de steden (Helmond en Eindhoven) zijn de afgelopen jaren al delen gerealiseerd. De totale kosten bedragen ca € 10 mio.

Collse Hoefdijk
Tja, de oversteek van deze weg…. De beste oplossing is natuurlijk dat de weg onder het spoor doorgaat en dat de fietsroute rechtdoor langs het spoor blijft lopen, over die nieuwe tunnel heen. Dit is echter een dure oplossing die er uiteindelijk (na 2030 ?) toch wel een keer komt. Dan is er nu helaas niet veel meer mogelijk dan een veilige oversteek (uit de voorrang) te creëren, zie foto voor de huidige situatie.

Categorieën