Direct naar inhoud
Provincie Noord-Brabant

Snelfietsroute Waalwijk – Den Bosch

Gepubliceerd op:

februari 2024:
De Raad van State heeft een uitspraak gedaan over de GOL: de provincie moet hardere afspraken maken over natuur-compensatie en moet aantonen dat de stikstof-compensatie niet ook al voor een ander project is ingezet. Dit moet uiterlijk in september 2024 zijn geregeld waarna de RvS opnieuw uitspraak zal doen. Tot de nieuwe uitspraak dus nog geen aanbesteding / aanleg van de Snelfietsroute Waalwijk – Den Bosch. Want deze route maakt onderdeel uit van de GOL-plannen (gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat).

juni 2023:
De Raad van State buigt zich op 13 juni 2023 over de laatste bezwaren tegen de GOL-plannen, waar de Snelfietsroute deel van uitmaakt. De uitspraak is weer uitgesteld en volgt nu pas eind 2023.

september 2022:


december 2019: stand van zaken

De daadwerkelijk gunning van de werkzaamheden kan pas als het PIP onherroepelijk is. Als het PIP in maart of april 2020 onherroepelijk wordt, kan de uitvoering snel daarna starten en het project in 2022 worden opgeleverd. Niet dus…


Ondertekening Bestuursovereenkomst
Op 29 maart 2018 ondertekenden de wethouders Jan van Groos (Waalwijk), Mart van der Poel (Heusden) en Jan Hoskam (’s-Hertogenbosch) samen met gedeputeerde Christophe van der Maat de bestuursovereenkomst voor de Snelfietsroute Waalwijk – ’s-Hertogenbosch. De totale kosten zijn € 15,6 miljoen; de provincie betaalt hiervan € 9,2 miljoen.

De route heeft een lengte van 18 kilometer en loopt vanaf de N261 in Waalwijk tot aan het Paleiskwartier in Den Bosch. Het opvallendste deel van de route wordt de nieuwe fietsbrug door de Baardwijkse Overlaat. De snelfietsroute is een onderdeel van de Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat en zal als integraal onderdeel van dit project worden uitgevoerd.

Vooral Fietsersbond de Langstraat heeft jaren actief voor deze snelfietsroute geijverd en er mede voor gezorgd dat dit niet alleen onderdeel van de GOL [Gebieds Ontwikkeling Langstraat] werd maar ook meteen in de eerste fase werd meegenomen. Deze afdeling van de Fietsersbond is echter tegenstander van het zgn. afgraven van 330 meter spoordijk in de Baardwijkse Overlaat teneinde doorzicht in de polder te creëren. Dit gaat ten koste van de begroeiing, beschutting en geborgenheid voor de fietser die nu een kaal traject van ruim 800 meter moet gaan overbruggen. De Stichting Behoudt de Langstraatspoorbruggen heeft hierover een reactie geschreven.

Meer informatie over alle Brabantse routes vind je via het overzicht Snelfietsroutes.