De vrijwilligers van de Fietsersbond hebben tijdens 3 avonden in januari 2024 in Den Bosch, Eindhoven en Breda naar het concept van begin december gekeken. Vragen daarbij waren:
– Liggen bepaalde verbindingen onlogisch of op de verkeerde plek?
– Mis je belangrijke plekken, toekomstige ontwikkelingen en/of kernen?
– Zijn er missende schakels die in het netwerk zouden moeten?
Deze input is verwerkt en beoordeeld door een provinciaal projectteam dat ook nauw overleg voert met betrokken gemeentes en de Brabantse regio’s.
Het beoogd hoofdfietsnetwerk maakt gebruik van bestaande infrastructuur (zelfs ook zandpaden waar dan wel een bepaalde ‘boete’ op ligt). De provincie gaat nu toevoegen hoe druk die relaties door fietsers worden gebruikt (intensiteit). Ook kunnen we met het algoritme barrières onderkennen (te grote omrijd-factoren).
Voor het vervolg is de uitdaging vast te stellen hoe veilig, comfortabel en aantrekkelijk deze routes zijn. We denken nu na over de verdere rol van de Fietsersbond: kunnen wij met onze routeplanner-vrijwilligers de veiligheid in kaart brengen (bv. een vervolg op onze SPI-metingen), knelpunten aangeven en kunnen we de wegdek-kwaliteit meten (scherp omschrijven wat we daar mee bedoelen) en bv. de breedte van fietspaden of -stroken vastleggen. Dan zou je handen en voeten kunnen geven aan het gewenste onderhoud.
Landschappelijke aantrekkelijkheid in beeld brengen lijkt helaas niet mogelijk.
Uitvoering van dit soort mogelijkheden gaat in nauw overleg met ons landelijk bureau. De provincie brengt deze manier van werken (met de kennis van ‘burgers’) in als deelproject van het Europees programma “Greengage”.
Categorieën