Dit project omvat de verbreding van de A58 naar 2×3 rijstroken; tussen Breda en Tilburg betreft dit “inbreiding” en dus geen effect op kruisend (fiets)verkeer; dat geldt wel voor de delen onder Breda, en tussen Tilburg en Eindhoven.
De Fietsersbond heeft, samen met Wandelnet en de 3 natuurclubs (Brabants Landschap, Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer) in het najaar 2016 met Rijkswaterstaat overlegd. Aanleiding was een uitnodiging van RWS om naar de kruisende beken / EHS-EVZ zones te gaan kijken. Dit ‘haakje’ hebben we als Fietsersbond ook aangegrepen.
RWS wil bij iedere overgang een afweging (categorisering) maken, ongeveer zo:
- wat moet (wettelijk, alle bestaande verbindingen in takt laten):
- wat kan redelijkerwijs = plus-pakket; denk hierbij aan maatregelen op basis van landelijk aanvaard beleid
- meekoppel-kansen, als je nu toch bezig bent, doe dan ook….. (maar lees dit goed: en als je geld meeneemt).
Wat is met elkaar voor de fiets opgeschreven:
- pluspakket oversteek bij de Mark. Dat is nu kruip-door sluip-door en moet veel beter !
- pluspakket nieuwe langzaam verkeer verbinding bij de Baars (aansluiting A65 op A58); past ook in beleid gemeente Tilburg en dit is bevestigd.
- Ook zijn diverse meekoppelkansen ingevuld, oa. ontvlechting bij Galderse meren (Rijsbergsebaan).
Bovenstaande heeft adviesbureau (H+N+S) in een eindrapport verwerkt. De reactie van RWS hierop was teleurstellend en dat heeft de Fietsersbond hen begin 2017 laten weten.
Op landelijk niveau overlegt de Fietsersbond verder om te bezien hoe kansen voor de fiets in allerlei projecten beter kan worden ingevuld.